DiGi Roaming, bahagian 1

2 Weeks yang lepas,  Semasa saya berada di Phuket, Thailand, Saya menggunakan kad sim tempatan yang bernama AIS, dalam 4 hari sahaja I telah menambah nilai kad prabayar tersebut sebanyak 500 baht iaitu RM50, Tetapi, baki kredit saya dihabiskan dengan pantas kerana telefon bimbit saya menggunakan talian internet 24/7.

 Berasa kecewa, saya memutuskan bahawa saya akan mengguna perkhidmatan DiGi "Data Roaming".



Jadi saya menunggu sehingga pukul 12:30 pagi, sebelum masuk tidur untuk mengaktivkan khidmat ini. Tepat pada waktu 12:40 pagi, saya mengeluarkan kad sim tempatan dan memasukkan kad sim DiGi kembali ke dalam telefon bimbit saya, Oh, Sebelum itu saya sudah mematikan semua perkhidmatan data dan internet kerana saya takut bahawa mereka akan mula untuk meng"charge" kadar bayaran yang sangat tinggi kerana saya berada di luar negara. Setelah telefon saya telah dihidupkan semula, saya menukar tetapan telefon saya ke Rangkaian Seleksi  Manual dan memilih DTAC, dan akhirnya menghidupkan "Roaming Data" saya di telefon saya, dan saya pergi tidur selepas itu.

Di pagi hari saya bangun dan melihat  Sambungan Data aktif di telefon saya, jika saya menggunakan sim tempatan saya akan segera mematikannya kerana ia akan mengurangkan kredit saya, tapi kali ini saya biarkan sambungan data itu hidup

No comments:

Post a Comment