Kasut

Pada hari Jumaat yang mulia dan indah lalu, Saya datang ke sekolah seperti biasa. Kami kemudiannya masuk ke kelas kerana tidak ada apa apa perhimpunan pada hari jumaat, Yang peliknya, sepatutnya adakanlah perhimpunan pada hari jumaat, ini, diadakan pada hari Khamis pula....

 Kami memulakan pelajaran pada hari itu dengan mata pelajaran Al-Quran, di mana kami di paksa suruh untuk membaca atau menghafal ayat Al-Quran. Mata Pelajaran seterusnya ialah USRAH, kami duduk melepak sambil mendengar seorang Ustaz yang telah saya lupa namanya. Hari itu berjalan dengan lancar...

TETAPI, Sewaktu masa Lunch (Makan Tengahari), kami semua bersiap siap sedia untuk keluar dari kelas untuk menuju ke Kantin atau Cafe untuk makan, sebelum keluar kelas, kami menyusun kasut-kasut kami di belakang kelas dengan teratur. Selepas habis Solat Jumaat, kami balik ke kelas, Alangkah terkejutnya apabila kami melihat kasut-kasut kami yang telah rapi disusun telah DIRAMPAS. Selepas bertanya kepada Ammar, seorang murid di kelas saya, dia mengatakan bahawa guru kelas kami telah merampas kasut kasut kami kerana ianya bertaburan dan tidak tersusun. Kami berasa terkejut. Tapi tidak apalah, mungkin ada sebab-sebab tertentu.

Semasa waktu pulang, pemilik-pemilik kasut yang telah dirampas berkumpul di depan bilik guru kelas kami. Guru kelas kami pun keluar dari biliknya dan menyatakan bahawa kasut kami bersepah dan jika hendak kasut itu balik, kami perlu membayar RM2.. HAH? RM2????? RM2 UNTUK KESALAHAN YANG KAMI TIDAK BUAT?????

Seorang rakan dari kelas saya pada waktu itu sedang lalu di depan bilik guru, dia kemudiannya menerangkan apa yang telah terjadi, rupa-rupanya, ada seorang murid Tingkatan 4 memasuki kelas kami lalu tidur di atas kasut kasut kami, TAK ADA TEMPAT LAIN KE NAK TIDUR???? Tetapi guru kami tetap mahukan RM2nya, dengan hati yang tak rela (takde duit pon, terpaksa hutang) saya membayar RM2.

Sampai hari ini saya berasa sangat bengang dengan apa yang telah terjadi

No comments:

Post a Comment