Kisah seorang guru

Ini adalah kisah tentang seorang guru yang menangis di dalam kelas tatkala mahu mengajar anak muridnya supaya berjaya kelak di masa hadapan.

Hari Isnin, 21 February 2011- 11:25 pagi.

Selepas habis bermain P.E pada pukul 11:15 pagi, kami dibenarkan balik ke kelas kami. Seperti biasa, semua keletihan selepas bermain bola sepak. Kami semua duduk di hadapan kelas untuk menikmati kenyamanan pendingin hawa, badan kami semua berpeluh.. Hmm, Kami di sini bermaksud rakan rakan saya, saya bercakap bagi pihak mereka kerana saya tidak bermain sewaktu P.E dan terkantoi yang saya tidur di dalam kelas oleh seorang cikgu semasa waktu P.E . Guru Bahasa Arab kami tiba tepat pada waktu 11:25 pagi, dan seperti biasa, kami yang suka berlengah lengah mengambil "sweet time" kami sendiri. Satu per satu keluar dari kelas untuk salin pakaian, malahan ada yang mandi. Tetapi ini mengambil banyak masa, terpaksalah guru itu menunggu kami dan kacau sesi pembelajaran kami. Setiap yang keluar itu mengambil masa lebih kurang 5 minit untuk ke tandas dan sebagainya. Manakala suku dari pelajar kelas kami tidak menyalin pakaian.

Seperti biasa juga, kami selalu membuat bising terutamanya selepas P.E, jadi, pembelajaran kami agak terganggu. Guru yang mengajar kami mula untuk marah, tetapi masih ada yang mengendahkan kemaharan dia dan sambung membuat kerja sendiri, iaitu membuat bising. Ramai lagi yang tidak suka akan pelajaran Bahasa Arab yang diajar itu.

Keadaan menjadi tidak terkawal, guru itu berasa sangat kecewa dengan kami, lalu memberi sepatah dua kata sambil menangis teresak-esak, dia kemudiannya meninggalkan kelas kami dan merajuk sambil mengatakan bahawa dia tidak akan masuk ke kelas kami untuk mengajar lagi..

No comments:

Post a Comment